Vitamin B12, ishrana, i funkcija u našem organzmu

Opšte o Vitaminu B12

 

 

Vitamin B12 je veoma važan za ljudsko zdravlje. Deficit ovog vitamina je kod svakog čoveka manje-više. Da li se hranili veganskom ishranom ili ste karnivor deficit je tu. Vitamin B12 je veoma važan za nervni sistem, kao i to da ima uticaj na određene hormone, učestvuje u stvaranju krvnih ćelija, povećava energiju, utiče na rad srca, veoma je važan za nervno moždani sistem.

 

 

 

Gde se nalazi Vitamin B12

 

Vitamin B12 u prirodnom stanju nalazi u zemlji u bakterijama koje ih proizvode. Životinje imaju tone vitamina B12 zato što jedu hranu koja obiluje bakterijama koje ih stvaraju.

 

Primati, i preistorijski čovek nemaju i nikad nisu imali deficit kobalamina zato što nikada i nisu imali posebne tehnike čišćenja povrća i voća kao sada.Nije bilo pesticida i karantina i posebnih hemikalija koje će uništiti bakterije koje proizvode kobalama i čovek nije bio bolestan. Bez obzira što su se u početku hranili biljnom ishranom nije bilo deficita jer su direktno iz zdrave zemlje jeli proizvod koji im je majka priroda podarila. Savremen čovek danas pazi da veoma dobro opere povrće i voće, prekuvavaju hranu i sve to smanjuje nivo Vitamina B12.

 

 

 

 Šta je i od čega se sastoji Vitamin B12

 

To je grupa vitamina koja se zovu kolabamini. Postoje četiri vrste. Postoji metilkobalamin, adenosilkobalamin koji su dva kofaktora B-12, kao i hidroksokobalamin,i cijanokobalamin.

 

 

 

Kako poboljšava organizam čoveka?

 

B-12 i folat takođe rade zajedno kako bi stvorili zdrave krvne ćelije. B-12 pomaže u proizvodnji melatonina koji može uticati na spavanje, kvalitet vašeg raspoloženja. B-12 uključuje proizvodnju serotonina koji može pomoći da podrži vaše raspoloženje. B-12 doprinosi i podržava zdravlje štitne žlezde.

B-12 takođe podržava nivo energije, vašu izdržljivost zato je odlično za sportiste da ga koriste. Radi tako što podržava vašu ćelijsku funkciju i to direktno pretvara u višak fizičke energije.

 

 

 

Kako telo apsorbuje vitamin B12

 

Da bi se apsorbovao kroz hranu digestivni sistem mora pravilno da radi. Kada konzumiramo hranu koja je bogata B-12, prolazi kroz dugotrajni probavni proces koji počinje u ustima. Kada žvačemo hranu ona se meša sa pljuvačkom. Pljuvačka se sastoji od proteina koji štite B-12 od stomačne kiseline, zato pre nego što hrana ode niz jednjak, dobro sažvakati hranu. Kada progutamo hranu protein iz pljuvačke će se degradisati i oslobodiće B-12 u tankom crevu. Dalju utiču razni enzimi , ćelije, bakterije, hormoni..itd. Antibiotici takođe utiču na apsorbciju jer uništavaju taj vitamin tj. ukoliko se hranite GMO mesom. Treba jesti organsku stoku hranjeno travom, kao i piletinu, jesti domaće organsko voće i povrće, kao i pečurke koje se nalaze duboko u šumi. U suštini mora da imate zdrav digestivni sistem. Ishrana junk food-om, prerađenim proizvodima, rafinisanim proizvodima, će samo pogoršati.

 

 

 

Simptomi koji ukazuju na nedostatak B-12

Neki od najčešćih simptoma nedostatka B-12 uključuju zamor, razdražljivost, promenljiva osećanja, gubitak energije, gubitak pamćenja, depresija, bleda koža, moždana magla, mentalna oblačnost, čak i čudne stvari poput pulsirajućih senzacija, mišićne grčeve, krvarenje desni, spori refleksi, sve ove stvari su potencijalni indikatori da nedostatak B-12 utiče na vaše telo.

 

 

 

Hrana bogata B-12

  • Organska stoka hranjena travom ( govedina, svinjetina, jaretina, ovčetina )
  • Jetra
  • Organska piletina
  • Organska jaja
  • Organsko voće i povrće koje se ne pere
  • Organski mlečni proizvodi
  • Sirovo organsko mleko
  • Divlji losos
  • Sardine
  • Skuša
  • Obogaćene žitarice
  • Obogoćena soja

Suplementi

Ukoliko ste vegan ili vegetarijanac , ne možete da apsorbujete B-12 kroz hranu ili vam treba dodatna količina B-12 ima i za to rešenje. Postoje dosta supemenata, ali nisu svi kvalitetni. Uvek kada kupujete suplemente B-12 pogledajte da li imaju metilkobalamin, adenosilkobalamin. Ova dva kobalamina su ključna i lako se apsorbuju i jedino oni imaju funkciju poboljšavanja zdravlja. Ukoliko sadrže hidroksokobalamin i cijanokobalamin ti suplementi nisu dobri i izbegava te te farmaceutske kompanije. Ali pre svega uradite test i posavetuj te se sa lekarom. Kada radite test mere vam nivo B-12 u krvi, što nije pravi pokazatelj koliko B-12 zaista imate u telu.

 

 

 

Bez obzira da li se radilo o vitaminima, mineralnim materijama ili ostali ključnim nutrijentima, da bi ih apsorbovali, razložili, degradisali, pa i svarili hranu moramo imati zdrav digestivni sistem koji pravilno radi. Čak i kada pravilno funkcioniše ne možemo u potpunosti razložiti namirnice životinjskog porekla jer naše telo nije stvoreno za to.

 

Preporučujem ishranu na biljnoj bazi, a vitamin B12 možete uzimati u obliku suplementa, 1000 mikrograma metilkobalamina nedeljno u zavisnosti od deficita.

 

 

Sve bolesti potiču iz creva

Hipokrat

 

 

Nemanja Ljubisavljević

Kuvar i savetnik za ishranu